Sunday, November 18, 2018   امروز ,   يکشنبه 27 آبان 1397 خورشیدی

جزئیات مطالب  

   
14 آذر 1391
درگذشت احسان نراقي

دكتر احسان نراقي درگذشت

دكتر احسان نراقي پژوهشگر فلسفه و جامعه شناسي و نويسنده شمار زيادي مقاله و كتاب در سن 87 سالگي پس از يك دوران بيماري، در روز 12 آذر 1391، در تهران درگذشت. نراقي تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشكده حقوق دانشگاه تهران آغاز كرد، ولي براي ادامه تحصيل به دانشگاه ژنو رفت و در آنجا ليسانس جامعه شناسي گرفت و سپس به دانشگاه سوربن در پاريس رفت و در آنجا موفق به اخذ دكتراي جامعه شناسي شد .

احسان نراقي كه از نوادگان روحانيان معروف ايران مانند ملا احمد نراقي و ملا مهدي فاضل نراقي بود، در سال 1305، در كاشان بدنيا آمد. پدر  او، ملا حسن نراقي، كه از روحانيان معتبر كاشان بود، نخستين دبيرستان دخترانه كشور را پس از انقلاب مشروطيت در مسجد خانوادگي خود (مسجد آقابزرگ) بنيان گذاشت كه در آنجا دختران رها از ممنوعيت هاي اجتماعي به درس خواندن مي پرداختند.

نراقي در دوران دولت محمد مصدق از ژنو با مصدق در ارتباط بود و در ايران رابط غيررسمي ميان مصدق و آيت الله كاشاني بشمار مي رفت. وي با كمك دكتر غلامحسين صديقي در دانشگاه تهران مشغول به كار شد و همزمان با كمك صديقي و دكتر علي اكبر سياسي "موسسه مطالعات تحقيقات اجتماعي" را بنيانگذاري كرد و به رياست آن برگزيده شد. این موسسه افزون بر انتشار کتاب های متعدد به ويژه در زمینه علوم اجتماعی، در تهیه و تدوین طرح جامع کلانشهرهای تهران و شیراز نقش داشت. وي بعدها به رياست موسسه تحقيقات و برنامه ريزي علمي و آموزشي كشور هم منصوب شد. از جمله شاگران او دكتر حسن حبيبي، ابوالحسن بني صدر و صادق قطب زاده بوده اند. احسان

نراقي پس از انقلاب 1357، سه بار بازداشت و در اوين زنداني شد.

دكتر نراقي نخستين و تنها ايراني بود كه در يونسكو به مقام مديركلي و مشاور رياست سازمان رسيد؛ و دوبار مفتخر به دريافت نشان لژيون دونور فرانسه از دست ژنرال شارل دوگل و فرانسوا ميتران شد.

نراقي آثار نوشتاري زيادي از خود بجاي گذاشته است كه از جمله مي توان كتابهاي "پايان يك رؤيا: در نقد ماركسيسم"، علوم اجتماعي و سير تكويني آن"، مسائل و چشم اندازهاي فرهنگ"، ماركس و سايه هايش"، "اقبال ناممكن"، و "حكايت ها: گفتگوي هرمور كي با احسان نراقي" را نام برد. وي دو كتاب "از كاخ شاه تا زندان اوين" و "آيين جوانمردي" را نيز به پارسي ترجمه كرده است.  

 

ما درگذشت اين دانشمند برجسته را به جامعه روشنفكري و دانشيك ايران تسليت مي گوييم و ياد او را گرامي مي داريم:

 

مهندس عباس اميرانتظام، احمد آریان فرد، دكتر لقا اردلان، مهندس اسماعیل احمدی مجد، دكتر حسين اعرابي، الهه اميرانتظام، مهندس محمد اويسي، دكتر داود هرميداس باوند، مهندس مهران بختیاری، مهندس مرتضي بديعي، گيتي پورفاضل، شرر کنور تبریزی، دكتر پرويز تمامي، مهندس سميرا جمشيدي، عيسي خان حاتمي، مهندس اسماعيل حاج قاسمعلي، دکتر علی حاج قاسمعلی، مهندس هوشنگ خیر اندیش، جمال درودي، رضا درودي، فريبا درودي، دكتر احمد علي رجايي، مهندس آرش رحمانی، دکتر فاطمه رحمانی، امير رزاقي، دكتر علي رشيدي، مهندس اشکان رضوی، كورش زعيم، محسن زماني، بابك شایگان، فریال شیبانی فر، امير شيخ الاسلام، مهندس مجید ضیایی، پيمان عارف، امين كرد، پریچهر مبشری، دكتر حسين مجتهدي، حسين موسوي، دكتر علي اكبر نقي پور (تهران)، يونس رستمي (آبدانان)، مهندس حسين نجاتي (اسفراين)، دکتر شاهین سپنتا (اسپهان)، مهرانه جمشیدی (انزلي)، احمد عبدالحسينيان، مجتبي موسوي (اهواز)، بهرام رحماني وحيد (بجنورد)، فتح الله نجاتي مازگر (تبريز)، مصطفي قاسمي (دره گز)، حسین دلخوش، مهندس ميترا آبتين (رشت)، دكتر محسن رهامي (سبزوار)، شهلا رضانيا، اميرتيمور شيباني (شيراز) دياكو پروازي (كرمانشاه)، يوسف فلاح، عباس همايوني (مشهد)، حسين بداغي (ملاير)، حسين زندي، بابک مغازه اي (همدان)

14 آذر 1391

بازدید صفحه: 2101
 



http://andishkadehtardid.com/ http://mohammadrezahashemi.com/ فاز آخر فروپاشی ایران در یک برنامه ده ساله و خونین کلید خورد
انديشكده ترديد
***

با درود روایت میکنند که در کشور هپروتها وقتی که یک سرگروهبان سابق رئیس جمهور شد  مادر مکرمه ایشان فرموده بود« ایکاش میگذاشتم ادامه تحصیل بدهد تا کاره ای بشود.» یکنفر نیست از این قرائتی بپرسد که اشیخ به جای معرکه گرفتن و خنداندن جماعت بهتر نیست قبل از دادن مسؤلیت به فارغ التحصیلان دانشگاه اکابر به انها توضیح بدهید که  کاشفان لغات از در سمت چپ مخترعین از اون طرف . چون من واقعا نگرانم که بدلیل غربال نگردن نوابغ حق مخترعین و نوابغ ضایع شود. حالا که هرکی هر کی شده پس من هم اخرین اختراعم را تقدیم میکنم شاید که بکار حضرات بیاید. بنظر من علت اصلی به اینجا رسیدن نظام پر برکت این است که به چیزی بنام«کنترل»بعد از تولید و قبل از صادر کردن باور ندارد. مثلا بعد از این همه سال طرف یک چیز تولید میکند و اینقدر هم عجله دارد که به اسم خودش به ثبت برساند که میشود« گفت يك ولگرد ديوانه مرا بخاطر (جايگاه دانشيكم) ستايش كرد. آيا (جايگاه دانشيك) من در سطح فهم يك ولگرد بيسواد ديوانه است؟» بدلیل عدم کنترل قبل از صادر کردن میشود«دانشیک»!  واقعا اگر این اشیخ قرائتی از دست این نوع بنده ای که بیت المال را ضایع میکند عصبانی  شود٬ نباید به او حق داد؟حال برای اینکه این مخترع حساس ما احساس غرور کاذب  نفرمایند لازم میدانم  حکایتی را برای ایشان نقل کنم که شاید بکارش اید. خانواده ای به فرزند خود توصیه میکردند هنگامی که به منزل فلانی رفتیم سعی کن خانواده را سر بلند نمایی و در سخنانت از کلمات پر معنی و بزرگ استفاده نمایی!! فرزند هم به محض ورود شروع میکند به گفتن کلماتی از قبیل« فیل-کرگدن-زرافه- نهنگ-کوه هیمالیا»که باعث سرافرازی معلم نهضت سواد اموزیش و خانواده اش شد  که به سرعت ابوی ایشان مانع صادرات بیشتر فضل ایشان شد تازه طرف ما شاکی بود که چرا نگذاشته اند که کلماتی که خود یافته را هم صادر فرماید .تا اینکه در اولین  موقعیت دست داده فرمود(دانشیکم - دانشیک).بقول معروف باید گفت بزن بزن که داری  خوب میزنی خدا کند که شما دچار کسالت نشوید که دنیای علم خیلی متضرر میشود.
 حمید
آقاي حميد گرامي، دانشيك = علمي؛ اين پسوند "ك" كه در زبنهاي اروپايي بكار برده مي شود يك پسوند ايراني است. مانند تكنيك، اتوماتيك، سيستماتيك، اورگانيك، و غيره. ما بايد زبان خود را كم كم بياموزيم. كه ديگران از زبان ما بهره برداري مي كنند و در زبان خودشان واژه سازي مي كنند، ولي ما هي تو سر خودمان مي زنيم كه زبانمان محدود است و بايد از عربي يا انگليسي كمك بگيريم. هر دو زبان بر دوش ما ساخته شده اند.

با عرض درود فراوان خدمت استاد زعیم گرامی استاد یکی از دیپلمات های دوران شاه درباره بحرین گفته بود بحرین عملا از دست رفته بود و برای خود نظام و سیستم جداگانه داشت و رژیم شاه نمیتوانست کاری انجام دهد آیا شما با این نظر موافقید؟استاد اگر در آینده رژیم ها عربی تنها شرط برقراری روابط را مسئله چزایر بدانند ایران باید چه واکنشی در برابر اعراب نشان دهد؟چرا مسئله جزایر برای اعراب اینقدر مهم است.جالب است که حتی دول به ظاهر دوست رژیم ایران مثل سوریه و حماس گزافه گویی هایی را درباره این جزایر ایرانی کرده اند. با سپاس
hossein bodaghi
1- من با آن ديپلمات موافق نيستم. ايشان نمي توانستند از نوك دماغش دورتر را ببينند. 2- ما از روابط با آنها صرفنظر خواهيم كرد. 3- آنها عادت دارند به قافله اي كه سگ نگهبان ندارد حمله كنند.

درود به جناب استاد زعیم جناب استاد نظر شما درباره مطلب زیر چیست؟ با سپاس http://newcoy.persianblog.ir/post/511/
سعید
اين گزارش خوشحال كننده ايست. من اواخر دهه 70 در كنار بحث هاي هواپيماي بي سرنشين قرار گرفتم و زمينه هاي خوبي هم چيده شد. نياكان پهپاد همان هواپيماهاي پرتابي جستجوگر اوليه جنگ جهاني اول بود كه برد زيادي نداشتند. پژوهش براي جانشيني بمب افكن خلباني با بمب افكن پرتابي در آلمان نازي پيشرفت زيادي كرد كه منجر به همان V1 شد و پيشرفته تر آن كه V2 بود با پايان جنگ به دست امريكاييان افتاد و با تكنولوژي آن و دانشمندان مهاجر هم موشك قاره پيما و هم فضاپيما ساختند. دشواري بزرگ هواپيماهاي بي سرنشين تكنولوژي كنترل از راه بسيار دور بود كه اكنون با كاربرد رله ماهواره اي بسيار آسان شده است. اكنون هواپيماهاي جاسوسي نظامي آنقدر كوچك و كارآمد شده اند كه اگر مگسي روي شيشه خانه شما نشسته باشد، شما مطمئن نيستيد كه يك پهپاد جاسوسي نباشد.

Ba salam be shoma az inke etefaghi be blog shoma amadam khshalam.....doroud be shoma.
Ali moosavi
سپاس، و خوش آمديد.

با درود به جناب استاد زعیم جناب استاد آیا حساسیت مصر و امثال عمرو موسی برای برنیانگیختن دشمنی اعراب به انزوای ایران در 3 دهه گذشته مربوط می شود؟(در دهه 70 میلادی و پس از فوت عبدالناصر شاهد نزدیکی مصر به ایران و حتی ایستادگی پرزیدنت سادات در برابر کشورهای تندرو عربی بودیم). با سپاس
سعید
آري، نه تنها انزوا بلكه بي اعتمادي و بي اعتباري.

با درود و سپاس از شما جناب مهندس زعیم به نظر شما در موارد مشابه در برابر چنین اشخاصی چه باید کرد تا بتوان از حق خود دفاع نمود؟ با سپاس
آرش
با آدم هاي رواني نبايد درگير شد، چون آنان اول كنش مي كنند و سپس انديشه. شما مي توانيد اگر آسيب ناچيز است گذشت كنيد، اگر جدي است به پليس گزارش كنيد، شكايت كنيد يا در دادگاه دعواي حقوقي يا كيفري برپا نماييد. بايد سود و زيان ماجرا را ترازو كنيد و كاري را بكنيد كه كفه ترازو به سود شما پايين آيد.

درود به استاد زعیم جناب استاد نظر شما درباره مطلب زیر چیست(به خصوص بخش مربوط به تاکید عمرو موسی بر هویت عربی مصر و روابطش با جهان عرب)؟ با سپاس http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1910041/فتنه+درگیری+شیعه+–+سنی+را+دریابیم.html
سعيد
عمرو موسي يك مصري تمام عيار است. تاكيد او بر هويت عربي براي نزديك ماندن به كشورهاي عرب و برخورداري از پشتيباني آنها در انتخابات آينده و يا دستكم عدم مخالفت و دشمني آنها است. در كشورهاي ديكتاتوري، تنها راه دفع احساسات منفي مردم راه مذهب است. در اين دوران مردم براي تسكين خود از ستم ها و نابرابري ها بيشتر به مسجدها پناه مي برند، نذر مي كنند، و آداب مذهبي بجا مي آورند تا ستم حاكم را كمي فراموش كنند. مسجدها مهم مي شوند، جايي كه ديكتاتورها كمتر جرات تجاوز به آنها را دارند، در نتيجه رهبران مذهبي بر دوش اين مردم قدرت مي گيرند و در هر دگرگوني نظام كشور، بطور طبيعي مذهبيون دست بالا را پيدا مي كنند. در مصر هم همينطور شد. آنها افراد خود را به طور آزاد و پنهان به مجلس فرستادند و به مردم وانمود كردند كه مردمي مسالمت جو هستند و دندان ندارند. در دگرگوني هايي كه منجر به سرنگوني ديكتاتورها مي شود، منسجم ترين، پر جمعيت ترين و ثروتمندترين و آماده ترين گروههاي سياسي همين مذهبيون هستند، زيرا هيچ گروه يا حزب دموكرات و ميهن دوست حق فعاليت يا سازماندهي نداشته است. ولي مذهبيون از آنجا كه فقط (به استناد سخن مرسي) فقط يك كتاب مجاز براي رجوع و آموختن روش مردمداري و كشورداري دارند، كاستي هاي خود را اعمال خشونت، خفقان و زندان و قتل مخالفان و فرهيختگان جبران مي كنند. مردم زود به ماهيت آنها پي مي برند و در صدد جبران اين اشتباه بزرگ مي شوند. در اين دوران دانش و آگاهي و جهانگرايي، واكنش به اين ماهييت خيلي زود عملياتي مي شود و ديگر هرگز به آن اجازه بازگشت داده نمي شود.

درود به اقای مهندس زعیم اقای مهندس مسئله ای را با شما درمیان می گذارم که ربطی به سیاست ندارد شاید به اجتماع ارتباط داشته باشد.ولی می خواهم نظر شما را دراین مورد بدانم: چند روز قبل در یکی از خیابانها در حال رانندگی بودم که به دلیل رانندگی بد اتومبیل دیگر در استانه تصادف با او قرار گرفتم.وقتی به دلیل رانندگی بد وی به ارامی به وی اعتراض کردم از اتومبیل پیاده شده و به سمت من حمله کرده شروع به ضرب و شتم نمود پس از آن با سرعت به سمت اتومبیل بازگشت.من هم احساس کردم که شاید قصد دارد سلاح سرد یا چیزی مشابه ان بیاورد و با ان به من حمله کند.در نتیجه با اتومبیل به سرعت از محل دور شدم.اکنون از اینکه از محل گریختم ناراحت هستم.احساس می کنم شخص ترسو وضعیفی وبوده ام که از محل فرار کردم. اقای زعیم ایا به نظر شما من با این کار شخص ضعیف و ترسویی هستم؟ ایا من می بایست برای دفاع از خود با او درگیر می شدم؟ به نظر شما در برابر چنین اشخاصی چه باید کرد تا بتوان از حق خود دفاع نمود؟شکایت به مراجع قضایی؟ اگر شما جای من بودید در برابر چنین اشخاصی چه می کردید(البته شاید شما حتی ان اعتراض ارامی که به او کردم را نمی کردید.بهرحال ما جوان هستیم و شما باتجربه)؟ با تشکر
آرش
اعتراض شما بجا بود، ولي كار درستي كرديد كه آن را با رفتار زشتي كه از او ديديد پيگيري نكرديد. در عمل نشان داديد كه در جايگاه والاتري قرار داريد و خود را همتراز يك لات نمي كنيد. اگر بخاطر بي ادبي او با او درگير مي شديد، بهتر از او نمي بوديد. روزي سغرات گريه كنان به خانه آمد. همسرش پرسيد چه شده كه چنين مي گريي؟ گفت يك ولگرد ديوانه مرا بخاطر جايگاه دانشيكم ستايش كرد. آيا جايگاه دانشيك من در سطح فهم يك ولگرد بي سواد ديوانه است؟

با عرض درود فراوان خدمت استاد زعیم گرامی استاد به نظر شما آیا اخوانی ها در مصر همان شیوه روحانیون شیعه در ایران را دنبال می کنند؟آیا تفاوتی از نظر ماهوی بین آنان وجود دارد؟متاسفانه باید به این نکته پی برد که بهار عربی از اهداف اولیه خود جدا افتاده و بیشتر اسلامگرایان هستند که در منطقه قدرت گرفتند و بیم آن می رود که این کشورها به دامان دیکتاتوری برای پایه شریعت اسلامی می افتند.از نظر من آشتی مذهب با دموکراسی غیر ممکن است.اصلاح طلبان و ملی مذهبی ها معتقد به آشتی دادن این دو مقوله هستند ولی باید به این نکته تاکید کرد که ذات شریعت اسلامی مخالف برقراری دموکراسی است در شریعت اسلامی هیچ جایگاهی برای حقوق زنان دگر اندیشان و همجنسگرایان نیست.لازمه برقرای دموکراسی سکولاریسم است. با سپاس
hossein bodaghi
اخوان المسلمين مي توانند و قصد دارند در مصر يك ديكتاتوري سياه مذهبي برقرار كنند. از تغييراتي كه در قانون اساسي مي خواهند بدهند اين آينده تاريك بسيار روشن است. من اميدوارم كه ملت بزرگ مصر با فرهنگ كهن و بيداري خود جلوي اين فاجعه تاريخي را بگيرند. خلاص شدن از شر اينها بسيار بسيار دشوارتر و خونبارتر از رها شدن از حسني مبارك خواهد بود. من به ملت مصر ايمان دارم. آنها مرسي را سرنگون خواهند كرد و درسي به اخوان و سلفي ها (وهابي ها) خواهند داد كه تا يك قران فراموش نكنند . تا آن هنگام هم اميدواريم كه دولتهاي آينده مصر آنها را با سواد كنند تا از اين جهل خطرناك رهايي يابند.

من در رابطه با نوشته ای به نام«سر برون آورد چون طعانه ای»با امضاء«علی حاج قاسمعلی- آرش رحمانی ، سید حسین مجتهدی»که در سایت جبهه ملی اروپا چاپ شده به شما توضیح داده  بودم که عدم باز نگری در مواضع سیاسی باعث میشود که سرمایه های  اینده کشور به بیراهه  بروند نمونه همین نوشته نامفهوم که  دوستان بدلیل نداشتن تعریفی مشخص از حقوق بشر و فعالین  حقوق بشری انهم فقط بدلیل نبود فضای اموزشی سالم بسنده کردن به خواندن و شنیدن روایاتی که  بیشتر روایات ناراست و خود ساخته است .این چنین است که سه دوست نگارنده تصور میکنند که  این:« زمانی که چپ ها ، باستان گراها ، رادیکال های مذهبی و نظام سلطنتی ، نگاه حقوق بشری را نه تنها درک نمی کردند که مورد حمله قرار می دادند، کسانی چون اسد الله مبشری ، احمد صدر حاج سید جوادی،مهدی بازرگان، تابنده و..به تاسیس کمیته ی حقوق بشر در ایران همت می گمارند و نهادی را بنیان می نهند، که روشنفکران ایرانی سالیان سال بعد تر، اهمیت آن را در می یابند و به گفتمان حقوق بشری اقبال نشان می دهند»دلیل این تحریف بجز مصلحت اندیشی اگاهان دلیل دیگری  هم دارد؟ ایا این تنها نکته پر ابهام در تاریخ سیاسی صدسال گذشته ما است؟ایا نباید ان دوستان را از  تاریخ«تاسیس این کمیته ی حقوق بشر و کمکهای انسانی(ویلیام سالیوان)» به ان کمیته حکیم فرموده اگاه کرد؟حداقل امیر انتظام میتواند برایشان توضیح دهد ایا این ابهام زداییها توقع نابجائیست؟ در ادامه میخوانیم که«اسد الله مبشری، نخستین وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران، کوچکترین نقشی درعمرش برای اعدام کسی حتی درهنگام تصدی وزارت ایفا نکرد.»در نگاه دوستان پناه بردن  مبشری به خلخالی و لاجوردی برای نجات جان زندانیان محکوم به مرگ خیلی مهم جلوه گری میکند برای این دوستان اما ندانم کاری مبشری و سیدجوادی که حقوق خوانده و بنام نامی قانون سوگند یاد کرده اند نتنها خیانت به مردم بحساب نمیاید بلکه «فضیلت» نام میگیرد. دولت موقت استعفاء داده میشود و همین بازرگان مگر بر صندلی مجلس اسلامی دور اول جلوس نکرد و هزاران مورد دیگر  که تکرارش کسالت اور شده است.اینها بود چیزهایی که من نوشتم و تنها قسمت اخر ان نوشته که اشاره داشت به نمایندگی بازرگان و عدم امکان حضور دوباره اش در مجلس بچاپ رسیده است. این بود دلیل من برای پرسش از شما که چرا نوشته من را کامل چاپ نکردید؟ همین.  
 حمید
***

درود به استاد زعیم جناب استاد نظر شما درباره مطلب زیر چیست؟ با سپاس http://www.radiofarda.com/content/f3_russia_turkey_negotiation_on_syria/24789072.html
سعيد
سوريه يك هم پيمان استراتژيك براي ايران بشمار مي رود و ما در حفظ آن اشتباههاي زيادي مرتكب شده ايم. تركيه با چيرگي يا هم پيماني با سوريه آينده، عملن ما را از جناح پشت خود تخليه خواهد كرد و با خيال راحت به حياط جلويي خواهد پرداخت. روسيه هم دو هدف در سوريه دارد: حضور نظامي در درياي مديترانه، تضمين وصول بستانكاري هاي كلان خود از دولت سوريه. اگر دولت آينده سوريه اينها را تضمين كند، روسيه از پشتيباني دست برخواهد داشت. بزگترين بازنده در سوريه ايران خواهد بود كه به علت سياستهاي بسيار غلط و كوته انديشانه، يك هم پيمان مهم را از دست خواهد داد و آن را تبديل به دشمن خواهد كرد. با از دست دادن سوريه، دهها سال طول خواهد كشيد و خردمندي و برنامه ريزي و آينده نگري زياد، كه اكنون هيچكدامش موجود نيست، تا موقعيت گذشته را بدست آوريم.

شما می توانید نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

   
 : نام ونام خانوادگي
 : توضیحات

کد امنیتی را در کادر زیر وارد نمائید
 
   
   
 

      



 

جستجو در سایت

 

 

فهرست موضوع ها

 

      جمهوری اسلامی
      انتخابات در ایران
      حقوق بشر در ایران
      سیاست خارجی ایران
      اقتصاد ایران
      میراث فرهنگی و تاریخی
      کورش بزرگ
      پاسارگاد و تخت جمشید
      دموکراسی و سکولاریسم
      جنبش های ملی ایران
      جنبش ملی کردن نفت
      جبهه ملی ایران
      چهره های ملی ایران
      بحران هسته ای ایران
      خلیج پارس
      دریای مازندران
      سازمان ملل متحد
      شورای امنیت
      شورای حقوق بشر
      دیوان کیفری بین المللی
      یونسکو
      آسیای میانه و قفقاز
      خاور میانه
      خاور دور
      اروپا
      امریکای شمالی و جنوبی
      درباره من
      فرتور ها (عکس ها)
      English
 
 
 

 پیشنهاد ها و نوآوری ها

 

کلیه حقوق این وب سایت مربوط به کوروش زعیم ،محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد